09 July 2012

kenapa menerima kamu??nah, ini jawapannya..


Bismillah..sekali lagi aku diberi peluang untuk bersua diruangan yang tak berapa luas ini. tapi cukuplah bagi seorang yang baru bertatih semula dalam dunia blog macam aku ni..hi.hi. Hari ini aku ingin kongsikan dengan kalian pasal perkara yang rancak diperbualkan kini..yang tak lain dan tak bukan about 'MARRIAGE' walaupun aku sendiri tak pernah merasa benda ni...sekadar pekongsian dengan sahabat...hi.

Selalu sangat kita dengar pasangan-pasangan yang dah kahwin ni duk cerita pasal pasangan mereka..seolah-olah tidak meyakini ketulusan  zauj atau zaujahnya.....
................................................................................................................................................................................................................


zaujah::  ''kenapa awak pilih saya?? sedangkan awak sendiri tau saya orang biasa.....sungguh saya tak setanding dengan awak..boleh saya tau jawapannya awak....??''

Ish..ish..ish...nak tau sangat kan???Nah jawapannya....

''saya orang tak berharta..tak macam orang lain..kenapa awak masih menerima saya??''

''dan menikahlah orang-orang yang sendirian antara kamu, dan orang yang layak berkahwin diantara hanba sahayamu yang perempuan..Jika mereka miskin, DIA akan memampukan mereka dengan rezekiNya..dan Allah Maha Luas pemberianNya dan Maha Mengetahui...''

Allah telah berfirman dalam surah An-Nur ayat 32 supaya kita beramal denganNya..harta-harta kita itu adalah anak-anak kita kelak..dan Allah sentiasa menepati janjiNya..ngerti kamu??hi..

''saya adalah wanita yang tak berkedudukan, kenapa awak menerima saya??''

saya bertawakal kepada Allah sesuai dengan firmanNya dalam surah at-Thalaq ayat 2-3.......

''barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, dia akan mengadakan dirinya jalan keluar..dan memberi rezeki padanya tak disangka-sangka..dan barangsiapa bertawakal pada Allah maka dia akan mencukupinya, sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya..sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan pada tiap-tiap sesuatu...''

''saya tak cantik..kenapa awak menerima saya??''

''saya memahami Allah tidak memandang rupa manusia kenapa saya harus melampaui hal itu??..

''sesungguhnya Allah tidak memandang rupa kamu, tidak juga harta kamu, tapi Allah melihat pada hati dan amalan kamu..'' (hadis riwayat muslim)

kecantikan dan ketampanan anugerah Allah..dan saya juga bukan lelaki yang tampan..Jadilah orang yang tawadhuk dan sederhana serta mampu menerima kekurangan atau kelebihan masing-masing..sebab tu saya terima awak..''

.......................................................................................................................................................................................................

apa yang penting dia telah menerimamu kerana agama yang ada pada kamu..dia ikhlas menikahi kamu dan menerima seadanya..ketahuilah nama kalian telah disandingkan dilangit Allah..syukurlah...tapi kenapa masih kalian nak pertikaikan...(aku pulak yang lebih-lebih...hi.hi) doakan aku jugak...orang lain je yang selalu berjabat tangan ngan tok kadi...jelous jugak ni...

hadis riwayat Tabroni dan Hakim telah mengatakan ''barangsiapa yang diberi isteri yang solehah sesungguhnya dia telah diberikan pertolongan untuk meraih separuh dari agamanya, kemudian hendaklah bertakwa untuk separuh yang lain..Alloh..Alloh..Alloh.....semoga aku jugak dapat memiliki isteri yang solehah nie...aminnnnnnnnn... hi.hi.

aku yang masih menunggu..hi.hi. 

No comments: