07 July 2012

apa sebab mencegah kemungkaran itu perlu?


Bismillah..sekali lagi aku diberi kekuatan untuk melanjutkan entry terbaru sebagai perkongsian buat sahabat yang budiman.rasa makin bersemangat pulak untuk aku update blog ni kerna ada yang selalu menghiasnya..terima kasih pulut gaul nyor.hi.hi


Telah berkata imam ghazali hujjatul islam, ketahuilah bahawasanya amar makruf nahi mungkar adalah puncak yang tertinggi didalam islam,ia merupakan suatu soal yang sangat penting sekali kerana Allah s.w.t telah mengutuskan para nabi sekaliannya..andaikata tugas ini dilengahkan, dan segala Jentera amar makruf dan nahi mungkar itu dicuaikan samada dalam ilmu mahupun amalan, tentulah kesesatan bermaharajalela dan kejahilan terus akan melanda setiap orang dan ketika itu negara akan menjadi rosak binasa,manakala rakyatnya menjadi kacau bilau..


Tidak salah rasanya untuk aku menceritakan pengalaman aku dalam ruangan sempit ini pasal amar makruf nahi mungkar..peristiwa ini pernah berlaku beberapa tahun yang lalu sewaktu aku masih menuntut disalah sebuah pondok moden dikemaman.nak diringkaskan cerita,sewaktu aku dalam bas untuk pulang ke besut,ada dua orang anak muda yang sedang mabuk cinta turut berada dalam bas tu.kebetulan pula waktu itu aku berada ditempat duduk yang paling belakang,mungkin mereka berdua tak sedar yang aku sedang perhatikan rasa 'romantis' pasangan dua sejoli tu..sejoli la sangat..

Dalam hati aku waktu itu seakan bergoncang kerana takut untuk menegur,tapi aku bukan penakut,cuma cuak sikit je..he.he.yea la kan,bukan senang orang nak buat kerja ni kalau tak ada keberanian.so,aku ambik keputusan memberanikan diri untuk aku 'lempang' mereka,maksud aku adalah mengajar hatinya bukannya mencari gaduh..hati aku berkata,kalau nak jadi apa pun jadilah,aku sanggup gaduh kalau budak tu melawan..buat-berani je aku ni.hi.hi.tapi takpe,Allah kan ada..


ish..Makin lama makin berbulu mata aku tengok lagak diorang berdua yang hilang rasa malu, dengan tiba~tiba tangan aku menepuk bahu si lelaki tu,lalu terpacullah perkataan ni"eh,awak boleh duduk elok-elok tak?kan tak pasal~pasal saya tangkap awak dua orang ni..aku cakap lah kat diorang yang aku ni pencegah maksiat..he.he.maklumlah waktu tu aku berpakaian lagak macam seorang yang dah bekerja dan nampak macam pak ustak sikit,padahal aku ni mat rempit je..kah.kah.


Bila budak tu terdengar je aku cakap macam tu,dengan perlahan-lahan cik abang turunkan tangan yang tadinya duk bertenggek kat atas bahu awek dia tu, dalam hati aku ni tak boleh tahan gelak bagai nak rak sebab watak yang aku bawak itu bukannya ada skrip pun dan jauh sekali dibayar oleh production filem ahmad nisfu.tetapi bayaran yang kita dapat hasil kerja mulia ini lebih lumayan dari dunia serta isinya.. 


So,kesimpulannya..walau seteruk manapun akhlak kita,cubalah kita berazam untuk menjadi hamba yang berani dalam menegakkan yang makruf dan mencegah yang mungkar..nak dapat pahala ni senang,dan untuk dapat dosa juga adalah tak susah..hari ni kalau kita lihat dalam face book dan juga twitter,ramai anak muda yang sanggup mrndedahkan aurat tak kira lelaki mahupun perempuan.apakah salah untuk kita berikan kefahaman kepads mereka dengan cara yang lembut serta berhikmah..Jangan kita menuding jari dengan menghambur kata~kata keji kepada mereka,Bahkan bersangka baik itu adalah paling dituntut. 


Sekian dulu buat kali ini,kisah yang aku kongsikan tadi bukanlah aku orang yang terbaeek,tetapi sekadar renungan untuk pencinta redho ilahi..sampai ketemu lagi.salam romadhan buat semua..

IZUDDIN ASY-SYARQOWI

2 comments:

Anonymous said...

Assalamualaikum. Tahniah. Teruskan usaha anta untuk berdakwah. Semoga usaha murni ini diberkati Allah.

Izzudin said...

Wslm,thanks teman seba bagi support,sama perbaiki apa yang kurang.